Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

<<< side 1 - 2 - 3 - 4 >>>

DK/UK

NSU Werke Aktiengesellschaft, Neckarsulm har en meget lang histore, der begynder allerede i slutningen af 1800 årtallet. Firmaet har udtaget et hav af patenter i forbindelse med diverse køretøjstyper, med og uden motor. Albert Roder, tidligere ansat hos Victoria Werke, står nævnt som opfinder på en meget stor del af motorcykel og knallertpatenterne fra 50'erne. Jeg tror han var chefkonstruktør, og som sådan tog al æren for afdelingens opfindelser. Det første herunder fik han dog ikke æren for:

-

DE1063473 Motorradähnliches Fahrzeug mit einem vorderen oder hinteren Laufrad und zwei nebeneinander symmetrisch zur Längsachse angeordneten Lenkrädern. Erfinder: Wolfgang Trautwein 1953.

Denne ansøgning blev allerede indleveret i 1953, og beskriver et trehjulet køretøj, som evner at "lægge sig" ved kurvekørsel.

-

-

DE1049255 Gefederte Schwinghebelaufhängung für das Vorderad von Motorrädern, Motorfahrrädern, Mopeds u. dgl. Erfinder: Albert Roder, NSU 1959.

En fremhævet egenskab ved denne forgaffelaffjedring er, at hængslet (2) beskyttes mod vand.

-

-

DE1079981 Motorrad oder Motorfahrad (Moped) mit einem durchgehenden Rahmenhauptträger. Erfinder: Albert Roder, NSU 1960.

Opfinderen hævder, at det er ofte kan være smartest at placere godset, hvor det kan blive bedst affjedret. Både af hensyn til stelkonstruktionen og af hensyn til godset selv. På Quickly'en er det naturligvis i forenden.

-

-

DE963398 Schwenkbarer Ständer für Motorfahrräder. Erfinder: Albert Roder, NSU 1957.

Det smarte ved denne støttefod er ifølge opfinderen, at den kan fremstilles meget billigt, og at den samtidigt er meget let. Dette opnås fortrinsvis ved at bukke et stykke fjederstål i en U form med passende detaljer til funktionerne for drejeled og fastholdelse.

-

-

DE967668 Getriebeanordnung. Erfinder: Albert Roder, NSU 1957.

Fordelen ved denne opfindelse er, at der i højeste gear kun er ét udvekslingstrin, hvorfor unødig transmissionstab undgås.

Billedserien nederst viser fra venstre: Startposition i frigear, dernæst 1. gear, og til slut 2. gear.

-