Home  Museum  History  Technical  Rallies  Pictures  Patents  Articles  About us  Calender  Links  Buy/Sell

Preface & tips  Engine  Transmission  Carburettor  Ignition system  Frame  Wheels  Cleaning  Repairs  Drawings & data

DK/UK

Rensning (to be translated...)

RENSNING af udstødning

RENSNING af motorblokke af aluminium

RENSNING af benzintank af metal

CLEANING the carburettor

-

RENSNING af udstødning:

Kaustisk soda og kogende vand, renser fedt og koks ud. PAS PÅ for det ætser hud, øjne og aluminium.

ADVARSEL: BRUG HANDSKER OG BESKYTTELSESBRILLER evt. også noget tæt regntøj.

Kaustisk soda er virkelig noget lort at få på sig.

-

Skulle uheldet være ude, er det bedste råd:

SKYL med vand. Vand - vand - vand og endnu mere vand. Gerne masser af vand. Så hurtigt som muligt, og op til en hel time mindst, er tilrådeligt. Det samme gælder også forbrændinger. Prøv ALDRIG, at neutralisere med syre, for man kan aldrig finde den helt rigtige mængde, at neutralisere med. Selv, hvis man har fået det i øjnene skal man skylle med masser af vand. Det ville naturligvis være mest skånsomt om man lige har noget 0,9% saltvand ved hånden (9 gram pr. liter).

-

VELO SOLEX UDSTØDNING Jeg havde en meget tilstoppet Velo udstødning. Den lagde jeg op i grillstarteren, og pakkede godt med trækul omkring. Ind imellem pustede jeg luft ind i røret, så koksen kunne få noget at brænde af. Efter trækullene var brændt færdigt var det meste af udstødningsrøret rigtigt godt udglødet. Efter en omgang stålbørste fik den en gang sort grillspray. Den blev faktisk ret pæn og ihvertfald føles det som om den ikke er fyldt med kul og koks længere.

-

RENSNING af motorblokke af aluminium

Hvis du vil have gjort blokdelene kanon fine skulle du overveje at bruge denne opskrift:

-

1) Før adskillelse afrenses sand/oliekager med motorrens, børste og vand.

2) Adskil derefter motoren og vask alle delene i petroleum.

-

Køb noget fælgrens af mærket Prox. F.eks en flaske på 500 ml til ca. 100 kr.

Prox indeholder bla. ca. 15% Fosforsyre (H3PO4) og nogle forskellige slags sæber.

Nedenstående fremgangsmåde har jeg afprøvet med mærket Prox fælgrens. (Jeg kan ikke anbefale andre mærker - kun fordi jeg ikke har fundet andet som også indeholder fosforsyre. Og nej,  jeg får ikke sponsorkroner, desværre)

 

Bemærk: BRUG HANDSKER når du håndterer Prox.

-

A) Varm afskylning af den affedtede motorblokdel under den varme vandhane -

sprayning med Prox, som får lov at virke 2 minutter - skrubbe med opvaskebørste/skuresvamp et par minutter.

 

Gentag punkt A et par gange, eller efter behov.

-

B) Varm grundig afskylning - tørring med viskestykke - færdigtørring på radiator.

-

Sandsynligt resultat:

Nydeligt rensede hvidblanke alu blokke, med et tidsforbrug på ca. 15 min.pr. blok.

-

Rensning af en Velo Solex benzintank af metal

På indersiden af tanken så det ud som om den havde fungeret som vandtank. Den havde en pæn tyk hvid belægning, og var meget ildelugtende (som råddent maling). Desuden var benzinrøret nærmest tilstoppet. Jeg gik i byggemarkedet og købte mig en flaske Borups kalkfjerner og en flaske 30% eddikesyre og en flaskerenser. Efter afskyldning med varmt vand fyldte jeg tanken med Borups kalkfjerner og lod den stå i 15 minutter. Derefter brugte jeg flaskerenseren og skrubbede den indvendigt. Så fik den en grundig afskyldning med varmt vand. I løbet af de 15 minutter den stod "arbejdede", begyndte der at komme gennemløb i benzinrøret. Så stak jeg et stykke tyndt ståltråd gennem for at få mere fastsiddende snavs ud. Derefter fik tanken endnu en behandling med Borups kalkfjerner. Men den havde stadig en smule ildelugt tilbage. Derfor fyldte jeg tanken med 30% eddikesyre og lod den stå i 5 minutter. Så blev den skyllet grundigt med varmt vand fra hanen. Til sidst skyllede jeg den med kogende vand og lagde den til tørre på en radiator. Tanken blev fuldstændig ren og fin, og mod forventning ser det endnu ikke ud til at lakken har taget skade.

ADVARSEL: Eddikesyre og Borups kalkfjerner er syrer og bør omgås med forsigtighed. Bland det aldrig med Chlor holdige rengøringsmidler (fx. Chlorin) fordi der så vil dannes giftigt Chlor gas.

-

CLEANING the carburettor

The carburettor’s job is to mix petrol and air in the right ratio and the correct amount.

The most common problem encountered with carburettors is the accumulation of debris and dirt inside them. Especially the petrol filter tends to get blocked by rust-like particles, and can also contain small amounts of water.

-

Take the carburettor apart. Wash and clean all the separate parts thoroughly. I usually use paraffin.

Be careful with the jets, as these are very finely tuned and shouldn’t be cleaned with hard implements which may scratch them on the inside.

The various channels of the carburettor of course also have to be obstruction-free. Some recommend using compressed air to blow these channels free of particles and dirt.

Be careful with compressed air, though, as it can cause particles to lodge even tighter. I use fishing line for cleaning the small channels.

After reassembly of the carburettor, make sure that the basic settings are okay:

Idling screw turned almost all the way, throttle needle in the 2nd notch from the point, main jet screwed all the way in and then loosened a single turn.

-

FINJUSTERING:

Start motoren.

Hvis den firtakter skru hoveddysen lidt ind, indtil den kun firtakter en smule.

Juster dernæst tomgangsskruen så motoren går lidt vel hurtig i tomhang.

Kør derefter motoren godt varm. Når du kører ligeud på jævn vej uden modvind skal hoveddysen justeres så motoren lige netop ikke firtakter.

Derefter justeres tomgangen så motoren ikke går i stå, hvis du sætter i gear. (dog uden at tilkoble)

-

Spjældnålen sørger for at motoren også får det rigtige blandingsforhold ved halv gas.

Altså: Kør med halv gas. Check om motoren firtakter eller føles det som om den kvæles.

Hvis den kommer til at gå bedre ved at justere hoveddysen lidt ud sidder den for langt nede, og låseringen skal flyttes et hak mod spidsen.  Hvis den kommer til at gå bedre ved at justere hoveddysen lidt ind sidder den for langt oppe, og låseringen skal flyttes et hak væk fra spidsen.

Efter spjældnålen er flyttet gentager man justeringen af hoveddyse og tomgang.