Hjem  Museum  Historie  Teknik  Ture  Billeder  Patenter  Artikler  Om klubben  Kalenderen  Gode links  Køb/Salg

Forord og tips  Motor  Transmission  Karburator  Tænding  Stel  Hjul  Rensning  Reparationer  Tegninger & data

DK/UK

Forord, og tips til begynderen

For veteran entusiaster har teknikken ofte stor betydning. Teknik siderne handler om principper og vigtige tekniske strømninger, der har været gennem tiden.

-

Når du får fat i en en gammel knallert, så check om alt er i orden, før du prøver at starte. Selvom det tager noget tid, kan du godt regne med at det sparer dig for en del bøvl senere.

-

Arbejd systematisk med den. Først sætter du dig ind i, hvordan den bør virke. Skaf litteratur, hvis du kan. Derefter undersøger du om alt virker som det skal, og udbedrer de fejl du finder.

-

Vil du have en god knallert at køre på, kan du ligeså godt først som sidst sørge for, at motoren grundlæggende set er i ordentlig stand overalt.

-

Og til "drengene": Hvis man vil tune med held er forudsætningen, at man har en god motor. Den SKAL simpelthen være i orden først, ellers bliver resultatet noget jammerligt biks, som kun kan lave en masse larm, og altid herefter give flere nye problemer.

-

Tilførsel af brændsel

Check:

Om du har brændsel nok på tanken.

At tilførslen til karburatoren ikke er tilstoppet.

At der ikke er vand i brændslet.

At der ikke opstår vacuum i tanken, når brændslet forbruges.

At karburatoren er renset og vandfri. At rense en karburator en en ret delikat sag, hvor man også risikerer at forværre tilstopningerne (især, hvis man bruger trykluft). Så vær forsigtig.

Hvis knallerten har stået længe i hi, skal alt brændslet i tanken udskiftes. Man risikerer sagtens at knallerter som har stået over, blot en enkelt sæson, ikke kan starte før, der er kommet nyt friskt brændsel på tanken.

Blandingsforholdet grundjusteres før start, og finjusteres når motoren er varm.

-

Fyldning i brændkammeret

Indsugningsfilteret skal være renset. Rør og slanger skal slutte tæt hele vejen fra lydddæmperdåsen til kaburatoren. Karburatoren skal sidde tæt på stutsen. Pakningen mellem stutsen og cylinderen, skal flugte perfekt i det indvendige hul for ikke at skabe uønsket modstand.

For bundpakningen gælder der samme forhold som for indsugningspakningen: Der må ikke rage noget ind foran skyllekanalerne. Vær meget forsigtig med flydende pakning, for det kan være svært at vide hvor det flyder hen. Hvis nødvendigt, brug kun et meget tyndt lag.

Check at udstødningen er renset ordentligt indvendigt og monteret korrekt så den er tæt i overgangene. Der må ikke være uoriginale huller og andre utætheder i den.

Check at indsugningsmembranerne er tætte. (Ikke alle modeller har sådanne).

Der må ikke være koks på stempelkronen, i topstykket, eller udstødningskanalen.

Når du renser for koks, bør du være forsigtig ikke at ridse i metaldelene. Ellers kan nyt koks hurtigere sætte sig igen.

-

Kompression i brændkammeret

Der skal være god kompression i brændkammeret.

Hvis din model kan holde tæt uden toppakning, fint. Ellers, brug en tynd alupakning.

Check også for slid på stemplet, stempelringene og cylinderen.

-

Underkompressionen

En lille, men meget vigtig detalje, som mange ofte overser: Der skal være ordentlig underkompression. Svigtende underkompression skyldes oftest gamle og stive/slidte pakdåser (zimmerringe) på krumtapakslen. Sørg for de er iorden.

Check også:

Tætningen mellem cylinder og krumtaphus.

Krumtaphus for revner

Pakningen mellem motorblokdelene - og bundpakningen -og indsugningsstudsen/pakningen.

Cylinderen - i den kan der også være en revne i et uheldigt sted, fx. fra en skyllekanal ud i det fri.

-

Tænding

Der skal være masser af "gnistkraft". Check tændrøret og tændingen. Fugt kan let være årsag til tændingsproblemer.

Hvis tændingen er i orden kan tændrøret giver gode gnister, når du blot drejer svinghjulet med håndkraft. (Jeg kan starte min knallert på den måde).

Stil din tænding så kontaktgabet er et sted mellem 0,3 til 0,4 mm når det er helt åbent. Tændingstidspunktet skal ofte være 1-2mm før top.

Elektrodeafstanden på tændrøret skal være 0,5mm, eller som fabrikanten oplyser.

-

Du skal også sørge for

At der er olie i gearkassen.

At kæden og kædehjulene er OK og velsmurte.

At hjullejerne er OK og velsmurte.

At bremserne virker perfekt og ikke hænger.

At dækkene er pumpet godt.

-

Tilkøring

Hvis maskinen skal tilkøres vil jeg anbefale, at du de første tre tanke kører med 4% (40ml/liter) i benzinen. Derefter ned til 2%. Brug kun rigtig totaktsolie. Alt andet olie i benzinen kan/vil give forskellige problemer som jeg ikke vil komme nærmere ind på her.

Det vigtigste man skal holde sig for øje under tilkørslen af motoren, er at den ikke må sejtrække. Vent med at give fuld gas til motoren har kørt en times tid. Så enkelt er det.